Új helyfoglalási funkcióval bővült az ötéves MÁV app, hazánk egyik legnépszerűbb közlekedési alkalmazása

2023. szeptember 1. péntek, 09.39 / Utolsó módosítás: 2023. szeptember 1. péntek, 09.57

A MÁV-START az online ügyintézés gyors terjedését felismerve, a korábbi Vonatinfó néven futó menetrendi utastájékoztatási feladatokra 2015-ben létrehozott mobilalkalmazást  2018-ban kibővítette jegyértékesítési funkciókkal is. Ezzel egyidőben, 5 éve nevezték át MÁV applikációra, amely azóta már az egyik legnépszerűbb és legtöbbek által használt közlekedési alkalmazássá vált itthon. A folyamatosan fejlesztett applikáció újabb funkcióval bővült: immár az utasok helyfoglalás esetén kiválaszthatják, hogy ablak vagy folyosó felőli, esetleg asztalnál lévő ülőhelyet válasszon a rendszer számukra a helyjegyes vonatokra, de például családtag, ismerős számára korábban lefoglalt ülőhely mellé is kérhető helyfoglalás.

Az 1,9 millió regisztrált felhasználóval rendelkező MÁV applikáció már 5 éve segíti az utasokat az utazásaik során információszolgáltatással, a menetrendi tájékozódásban és a jegyváltásban. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően az alkalmazás egyre felhasználóbarátabbá válik, illetve az utasoknak is lehetőségük nyílik kifejteni a véleményüket és javaslatot tenni. Mivel az online értékesítés kétharmada az applikáción keresztül zajlik, ezért kiemelkedően fontos, hogy számos szolgáltatást minél könnyebben, kényelmesebben használhassanak az utasok, ennek érdekében a MÁV-VOLÁN csoport tervezi az alkalmazás teljes megújítását.

Egy újabb fejlesztés révén immár paraméterezetten, helytulajdonság választással is lehet a vásárláskor helyet foglaltatni minden helyjegyes vonatra, többek között InterCity-kre, helyjegyes balatoni vonatokra és belföldi forgalomban helyjeggyel igénybe vehető nemzetközi vonatokra, továbbá azon nemzetközi vonatokra is, amelyek a MÁV app-ban elérhetők.

A mobilapplikációban – a vásárlási folyamatot kiegészítő újabb lépéssel – az utasok helyfoglalás esetén kiválaszthatják, hogy ablak vagy folyosó felőli, esetleg asztalnál lévő ülésre szeretnének ülni majd, vagy már – akár családtag, ismerős számára – korábban megrendelt ülőhely mellé vennének újabb helyjegyet. Az asztal melletti hely opcionálisan választható az ablak vagy folyosó melletti üléshez is. Több utasnak történő egyidejű vásárlás esetén pedig egy helyet foglal a rendszer a beállított paraméter szerint, a többi helyet a lefoglalt ülés közelébe osztja ki.

Természetesen, csak akkor tudja a helytulajdonság választást teljesíteni a háttérrendszer, ha még rendelkezésre áll az igénynek megfelelő szabad ülőhely. Minél előbb vásárolunk helyjegyet, annál nagyobb az esély a megfelelő ülés kiválasztására. Ha valaki nem szeretne élni a paraméterezéssel, az eddigi automatikus helykiosztást is választhatja.

Az ELVIRA internetes jegyváltási felületen (https://jegy.mav.hu/) nyár elejétől a balatoni, illetve a Győrt érintő szombathelyi, szentgotthárdi és soproni InterCity-k esetében már kocsiábrán kiválasztható ülőhelyfoglalási rendszer  érhető el a vásárlási folyamat részeként. A grafikus helyfoglalással intézhető jegyváltás esetében az értékesítési felületen a felhasználó számára a grafikus helyfoglalás gomb bekapcsolható az adott vonatra mindaddig, amíg a vonaton még van annyi szabad hely, hogy választani tudjon közülük. Az ülés kiválasztási folyamata során szabad, kijelölt, foglalt, illetve nem foglalható ülést jelző ikonok adnak támpontot az utasoknak. A kocsiábrán történő helyfoglalás nem érhető el a MÁV appból, de akinek ez a megoldás a kézenfekvőbb, hordozható okoskészüléken a böngészővel megnyitott ELVIRA (www.jegy.mav.hu) felületen is ugyanúgy használhatja a grafikus rendszert, mint számítógépen. Mobiltelefonos nézetben a kocsi rajza automatikusan elfordul és felnagyítódik, így segítve a kisebb képernyőn való használatot.

Ha műszaki hiba miatt nem közlekedik az a kocsi, amibe az utas helyet foglalt, akkor előfordul, hogy másik típusú kocsival vagy akár pótlás nélkül közlekedik a vonat. Ilyenkor a helyfoglalás módjától függetlenül a korábban lefoglalt helyeket a rendszer átteszi a pótlásra kijelölt kocsiba. Amennyiben az eredetileg foglalt helyszám nem található a vonatban, az utasok elhelyezéséhez a jegyvizsgáló nyújt majd segítséget.

A tervek szerint a vasúttársaság fokozatosan kiterjeszti a fejlesztéseket a belföldi InterCity-kre, illetve egyes nemzetközi vonatokra is.

Háttér-információk:

Az Android és iOS operációs rendszerekre, valamint Huawei készülékekre is letölthető mobilalkalmazást használók száma folyamatosan nőtt, a regisztrált felhasználók száma mostanra elérte az 1,9 milliót. A 2019-es egyharmadhoz képest 2021-ben már az online értékesítés kétharmada az applikáción keresztül zajlott, és csaknem minden ötödik belföldi vonatozó ily módon megváltott jeggyel utazott. 2022-ben egymillió utas töltötte le és használta a MÁV applikációt, ám az alkalmazás népszerűségét az mutatja igazán, hogy az eltelt egy évben már 800 ezerrel növekedett a felhasználók száma.

Az elmúlt 5 évben a belföldi utasok 34 milliárd forint értékben vásároltak az appon keresztül, további 4,1 milliárd forintért pedig nemzetközi utazásra szóló jegyeket váltottak. Az app forgalma már eléri a 40 legnagyobb jegypénztár együttes értékesítési adatait. A legtöbb jegyet idén április 6-án vették az utasok, akkor egy nap alatt 67 millió forint összértékű vásárlási tranzakciót végeztek. A legtöbben a Keleti pályaudvar és Győr, a Kelenföld és Győr, továbbá a Keleti és Miskolc közötti viszonylatokon utaztak a mobilalkalmazásból vásárolt jeggyel.

Az alkalmazás folyamatos fejlődése mellett, 2020 végén az ELVIRA internetes kereső is megújult, és nem csak új köntöst kapott, hanem az appal közös platformra is helyezték a fejlesztők. Azóta már nem kell külön felhasználói fiókot fenntartaniuk az utasoknak.

A vasúttársaság leányvállalata, a MÁV Szolgáltató Központ által fejlesztett alkalmazásban az utazóközönség nem csak jegyeket és bérleteket vásárolhat, hanem online térképen követheti a vonatok közlekedését és láthatja az aktuális menetrendet, valamint az indulási és érkezési vágányokat. Késések és a forgalmat korlátozó, lassító rendkívüli eseményekkor az érintett vonatoknál, illetve a MÁVINFORM rovatban közétett közérthető információkkal tájékoztatja az utazókat a várható következményekről. Kétségtelenül az egyik leghangsúlyosabb előnye, hogy az alkalmazás segítségével – sorban állás nélkül – kényelmesen és gyorsan, akár pár kattintással megváltható a menetjegy a vonatok tényleges indulásáig. Az utazás elmaradása esetén pedig a vonat indulása előtti 10 percig – a pénztárhoz hasonlóan – visszaváltható a menetjegy. Vásárláskor kényelmi díjat sem számol fel a közlekedési társaság, sőt 5 százalékos kedvezménnyel honorálja az online jegyváltást.

A kényelmes online vásárlás mellett további más előnnyel is jár még a MÁV applikáció letöltése, hiszen ezen keresztül elérhetőek az ország- és vármegyebérletek, az Okosjegy-ajánlatok, a START Európa nemzetközi vonatjegyek széles választéka, a Budapest közigazgatási területén kívüli HÉV jegyek is. 2022 nyarán indult a térségi és helyi jegyek értékesítése, illetve az appban is megválthatók egyes vidéki városok – a Volánbusz üzemeltetésében lévő – helyi busz közlekedésében felhasználható napijegyek, bérletek. A belföldi vasúti és egyes nemzetközi jegyeket visszaigazoló e-mail mellékleteként pdf-formátumban is elküldi a vasúttársaság, így más nevére is váltható jegy, ami továbbítható is az azt igénybe vevő utazónak.

További információk a MÁV app használatáról: https://mavcsoport.hu/mavapp

Letölthető:

 

 

Budapest, 2023. szeptember 1..

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság